International broadcasting

International broadcasting, in a limited extent, began during World War I, when German and British stations broadcast press communiqués using Morse code. With the severing of Germany's undersea cables, the wireless telegraph station in Nauen was the country's sole means of long-distance communication.

The US Navy Radio Service radio station in New Brunswick, Canada, transmitted the 'Fourteen Points' by wireless to Nauen in 1917.[1] In turn, Nauen station broadcast the news of the abdication of Kaiser Wilhelm II on November 10, 1918.[2]



Guglielmo Marconi carried out the first short wave transmissions over a long distance.

Guglielmo Marconi pioneered the use of short wave radio for long-distance transmissions in the early 1920s. Using a system of parabolic reflector antennae, Marconi's assistant, Charles Samuel Franklin, rigged up a large antenna at Poldhu Wireless Station, Cornwall, running on 25 kW of power. In June and July 1923, wireless transmissions were completed during nights on 97 meters from Poldhu to Marconi's yacht Elettra in the Cape Verde Islands.[3] High speed shortwave telegraphy circuits were then installed from London to Australia, India, South Africa and Canada as the main element of the Imperial Wireless Chain from 1926.[3]

The Dutch began conducting experiments in the shortwave frequencies in 1925 from Eindhoven. The radio station PCJJ began the first international broadcasting on March 11, 1927 with programmes in Dutch for colonies in the Dutch West Indies and Dutch East Indies and in German, Spanish and English for the rest of the world. The popular Happy Station show was inaugurated in 1928.[4]

In 1927, Marconi also turned his attention toward long distance broadcasting on shortwave. His first such broadcasts took place to commemorate Armistice Day in the same year. He continued running a regular international broadcast that was picked up around the world, with programming from the 2LO station, then run by the BBC. The success of this operation caught the BBC's attention who rented out a shortwave transmitting station in Chelmsford, with the callsign G5SW, to Marconi.[5] The BBC Empire Service was finally inaugurated on December 19, 1932, with transmissions aimed towards Australia and New Zealand.[6]


Other notable early international broadcasters included Vatican Radio (February 12, 1931), Radio Moscow, the official service of the Soviet Union (renamed the Voice of Russia, following the collapse of the Soviet Union). Clarence W. Jones started transmitting on Christmas Day, 1931 from Christian missionary radio station HCJB in Quito, Ecuador. Broadcasting in South Asia was launched in 1925 in Ceylon - Radio Ceylon, now the Sri Lanka Broadcasting Corporation is the oldest in the region.

(c) Bundesarchiv, Bild 102-17049 / Georg Pahl / CC-BY-SA 3.0
Joseph Goebbels headed Nazi Germany's Ministry of Public Enlightenment and Propaganda. International broadcasting was an important element in Nazi propaganda.

Shortwave broadcasting from Nauen in Germany to the US, Central and South America, and the Far East began in 1926. A second station, Zeesen, was added in 1931.[7] In January 1932, the German Reichspost assumed control of the Nauen station and added to its shortwave and longwave capacity.[8] Once Adolf Hitler assumed power in 1933, shortwave, under the Auslandsrundfunk (Foreign Radio Section), was regarded as a vital element of Nazi propaganda.

German shortwave hours were increased from two hours a day to 18 per day, and eventually twelve languages were broadcast on a 24-hour basis, including English. A 100 kilowatt transmitter and antenna complex was built at Zeesen, near Berlin. Specialty target programming to the United States began in 1933, to South Africa, South America, and East Asia in 1934, and South Asia and Central America in 1938. German propaganda was organized under Joseph Goebbels, and played a key role in the German annexation of Austria and the Munich Crisis of 1938.

In 1936, the International Radio Union recognized Vatican Radio as a "special case" and authorized its broadcasting without any geographical limits. On December 25, 1937, a Telefunken 25-kW transmitter and two directional antennas were added. Vatican Radio broadcast over 10 frequencies.[9]

During the Spanish Civil War, the Nationalist forces received a powerful Telefunken transmitter as a gift of Nazi Germany to aid their propaganda efforts, and until 1943 Radio Nacional de España collaborated with the Axis powers to retransmit in Spanish news from the official radio stations of Germany and Italy.

World War II

During the Second World War, Russian, German, British, and Italian international broadcasting services expanded. In 1942, the United States initiated its international broadcasting service, the Voice of America. In the Pacific theater, General Douglas MacArthur used shortwave radio to keep in touch with the citizens of the Japanese-occupied Philippine Islands.

Several announcers who became well known in their countries included British Union of Fascists member William Joyce, who was one of the two "Lord Haw-Haw"s; Frenchmen Paul Ferdonnet and André Olbrecht, called "the traitors of [Radio] Stuttgart"; and Americans Frederick William Kaltenbach, "Lord Hee-Haw", and Mildred Gillars, one of the two announcers called "Axis Sally". Listeners to German programs often tuned in for curiosity's sake—at one time, German radio had half a million listeners in the U.S.--but most of them soon lost interest. Japan had "Tokyo Rose", who broadcast Japanese propaganda in English, along with American music to help ensure listeners.

During World War II, Vatican Radio's news broadcasts were banned in Germany. During the war, the radio service operated in four languages.[9]

The British launched Radio SEAC from Colombo, Ceylon (Sri Lanka) during World War II. The station broadcast radio programs to the allied armed forces across the region from their headquarters in Ceylon.

Following the war and German partition, each Germany developed its own international broadcasting station: Deutsche Welle, using studios in Cologne, West Germany, and Radio Berlin International (RBI) in East Germany. RBI's broadcasts ceased shortly before the reunification of Germany on October 3, 1990, and Deutsche Welle took over its transmitters and frequencies.

Cold War era

The Cold War led to increased international broadcasting (and jamming), as Communist and non-Communist states attempted to influence each other's domestic population. Some of the most prominent Western broadcasters were the Voice of America, the BBC World Service, and the Radio Free Europe/Radio Liberty. The Soviet Union's most prominent service was Radio Moscow and China used Radio Peking (then Radio Beijing, now China Radio International). In addition to the U.S.-Soviet cold war, the Chinese-Russian border dispute led to an increase of the numbers of transmitters aimed at the two nations, and the development of new techniques such as playing tapes backwards for reel-to-reel recorders.

West Germany resumed regular shortwave broadcasts using Deutsche Welle on May 3, 1953. Its Julich transmitter site began operation in 1956, with eleven 100-kW Telefunken transmitters. The Wertachtal site was authorized in 1972 and began with four 500-kW transmitters. By 1989, there were 15 transmitters, four of which relayed the Voice of America.[10] Meanwhile, in East Germany, the Nauen site began transmitting Radio DDR, later Radio Berlin International, on October 15, 1959.[11]

In addition to these states, international broadcast services grew in Europe and the Middle East. Under the presidency of Gamal Nasser, Egyptian transmitters covered the Arab world; Israel's service, Kol Yisrael, served both to present the Israeli point of view to the world and to serve the Jewish diaspora, particularly behind the Iron Curtain.

Radio RSA, as part of the South African Broadcasting Corporation, was established in 1966 to promote the image of South Africa internationally and reduce criticism of apartheid.[12] It continued in 1992, when the post-apartheid government renamed it Channel Africa.

Ironically, the isolationist Albania under Enver Hoxha, virtually a hermit kingdom, became one of the most prolific international broadcasters during the latter decades of the Cold War, with Radio Tirana one of the top five broadcasters in terms of hours of programming produced.

Estimated total programme hours per week of some external broadcasters[13]

 AlbaniaNAMRadio Tirana264763154487490560581451
 AustraliaWestRadio Australia181226257299350379333352330
 BulgariaEastRadio Sofia3060117154164197236290320
 CanadaWestRadio Canada International (RCI)8583808198159134169195
 China-Radio Beijing66159687102712671423135014461515
 CubaNAMRadio Havana Cuba (RHC)---325320311424379352
 CzechoslovakiaEastRadio Prague119147196189202253255268131
 EgyptNAMRadio Cairo-100301505540635546560605
 FranceWestRadio France Internationale (RFI)198191326183200108125272379
 West GermanyWestDeutsche Welle (DW), Deutschlandfunk (DLF)-105315671779767804795848
 East GermanyEastRadio Berlin International (RBI)-9185308274342375413-
 HungaryEastRadio Budapest7699120121105127127122102
 IndiaNAMAll India Radio (AIR)116117157175271326389408456
 IranNAMVoice of the Islamic Republic of Iran121024118155154175310400
 Israel-Kol Yisrael-289192158198210223253
 ItalyWestRadiotelevisione Italiana (RAI)170185205160165170169173181
 Japan-Radio Japan-91203249259259259287343
 North KoreaNAMRadio Pyongyang-53159392330455597535534
 NetherlandsWestRadio Nederland Wereldomroep (RNW)127120178235335400289336323
 NigeriaNAMVoice of Nigeria---636261170322120
 PolandEastRadio Polonia131359232280334340337320292
 PortugalWestRDP Internacional46102133273295190214140203
 RomaniaEastRadio Bucharest30109159163185190198212199
Union of South Africa South AfricaWestRadio RSA-1276384150141183205156
 Soviet UnionEastRadio Moscow, Peace & Progress, Republics5336561015141719082001209422111876
 SpainWestRadio Exterior de España (REE)6898202276251312239252403
 Sweden-Radio Sweden28128114142140154155196167
 TurkeyWestVoice of Turkey40100779188172199307322
 United KingdomWestBBC643558589667723719719729796
 United StatesWestVoA, RFE/RL49716901495183219072029190123392611
 YugoslaviaNAMRadio Yugoslavia804670787682728696


At the end of the Cold War, many international broadcasters cut back on hours and foreign languages broadcast, or reemphasized other language services. For example, in 1984, Radio Canada International broadcast in English, French, German, Spanish, Czech/Slovak, Hungarian, Polish, Russian, and Ukrainian. In 2005, RCI broadcast in English, Chinese, Arabic, Russian, and Spanish. There is a bigger trend towards TV (e.g. BBC World News, NHK World, CCTV-9) and news websites. Some services, such as Swiss Radio International, left shortwave altogether and exist in Internet form. In addition, new standards, such as Digital Radio Mondiale, are being introduced, as well as sending programs over the Web to be played back later, as "podcasts".

International broadcasting using the traditional audio-only method will not cease any time soon due to its cost efficiencies. However, international broadcasting via television is considered more strategically important at least since the early 2000s.

The BBC World Service was the first broadcaster to consider setting up a satellite television news and information channel as far back as 1976, but ceded being the first to CNN (that had primary access to Canada soon after launch). The defunct BBC World Service Antigua Relay Station was built in 1976, but its setup costs were not known to have been part of the BBCWS decision processes at the time.

In the early 1990s, many international (as well as domestic) 24-hour news and information channels launched as part of the post-Cold War prosperity bubble. There was another burst of global news channels launching in the late 2000s as part the developing world trying to catch up with the developed world in this area.

Reasons for international broadcasting

Broadcasters in one country have several reasons to reach out to an audience in other countries. Commercial broadcasters may simply see a business opportunity to sell advertising or subscriptions to a broader audience. This is more efficient than broadcasting to a single country, because domestic entertainment programs and information gathered by domestic news staff can be cheaply repackaged for non-domestic audiences.

Governments typically have different motivations for funding international broadcasting. One clear reason is for ideological, or propaganda reasons. Many government-owned stations portray their nation in a positive, non-threatening way. This could be to encourage business investment in or tourism to the nation. Another reason is to combat a negative image produced by other nations or internal dissidents, or insurgents. Radio RSA, the broadcasting arm of the apartheid South African government, is an example of this. A third reason is to promote the ideology of the broadcaster. For example, a program on Radio Moscow from the 1960s to the 1980s was What is Communism?

A second reason is to advance a nation's foreign policy interests and agenda by disseminating its views on international affairs or on the events in particular parts of the world. During the Cold War the American Radio Free Europe and Radio Liberty and Indian Radio AIR were founded to broadcast news from "behind the Iron Curtain" that was otherwise being censored and promote dissent and occasionally, to disseminate disinformation. Currently, the US operates similar services aimed at Cuba (Radio y Televisión Martí) and the People's Republic of China, Vietnam, Laos and North Korea (Radio Free Asia).

The BBC World Service, the Voice of America, All India Radio and other western broadcasters have emphasized news broadcasts, particularly to countries that are experiencing repression or civil unrest and whose populations are unable to obtain news from non-government sources. In the case of emergencies, a nation may broadcast special programs overseas to inform listeners what is occurring. During Iraqi missile strikes on Israel during the 1991 Gulf War, Kol Israel relayed its domestic service on its shortwave service.

Besides ideological reasons, many stations are run by religious broadcasters and are used to provide religious education, religious music, or worship service programs. For example, Vatican Radio, established in 1931, broadcasts such programs. Another station, such as HCJB or Trans World Radio will carry brokered programming from evangelists. In the case of the Broadcasting Services of the Kingdom of Saudi Arabia, both governmental and religious programming is provided.

Stations also broadcast to international audiences for cultural reasons. Often a station has an official mandate to keep expatriates in touch with their home country. Many broadcasters often relay their national domestic service on shortwave for that reason. Other reasons include teaching a foreign language, such as Radio Exterior de España's Spanish class, Un idioma sin fronteras, or the Voice of America's broadcasts in Special English. In the case of major broadcasters such as the BBC World Service or Radio Australia, there is also an educational outreach.

An additional reason for international broadcasting is to maintain contact with a country's citizens travelling abroad or expatriates who have emigrated and share news from home as well as cultural programming. This role of external shortwave broadcasting has declined as advances in communications have allowed expatriates to read news from home and listen and watch to domestic broadcasts in their own language via the internet and satellite. A number of international services such as the original BBC Empire Service, Radio Netherlands, France's Poste Colonial (now Radio France International) and others were founded in part with the goal of helping draw overseas empires closer to the mother country and provide closer cultural and communication connections between the home country and its colonies, a role that became largely obsolete due to decolonization.

Notable networks

  • CNN International (English)
  • BBC World News (Arabic, English, Persian)
  • BBC World Service (Arabic, Azeri, Bengali, Burmese, Cantonese, English, French for Africa, Hausa, Hindi, Indonesian, Kinyarwanda, Kirundi, Kyrgyz, Nepali, Pashto, Persian, Portuguese for Brazil, Russian, Sinhala, Somali, Spanish for Latin America, Swahili, Tamil, Turkish, Ukrainian, Urdu, Uzbek, Vietnamese)
  • DD News (Hindi, English, Sanskrit, Punjabi, Tamil, Telugu, Kannada, Malawi, Urdu, Bangla, Marathi, Malayalam, Thai, Baloch, Arabic, Fiji Hindi, Bhojpuri, Assami, Nagapure)
  • Asian News International (Hindi, English, Tamil, Telghu, Bangla)
  • Sky News (English, Arabic)
  • France 24 (French, English, Arabic, Spanish)
  • Al Jazeera (English, Arabic)
  • Telesur (Spanish, Portuguese, English)
  • Deutsche Welle (German, English, French, Arabic, Hindi, Spanish, and 27 other languages)
  • EBC (Portuguese, English, Spanish)
  • TRT World (English, Arabic, Turkish)
  • Voice of Turkey (English, Arabic, French, Turkish and 22 other languages)
  • Press Trust of India (Hindi and 98 other languages)
  • Press TV (English, French)
  • TV5Monde (French)
  • Zee News (Hindi)
  • RT (Russian, English, French, Arabic, Spanish)
  • Zee Entertainment (Hindi, Thai, English, Tamil, Telghu, and 126 other local languages)
  • Voice of Indonesia (English, French, Spanish, German, Indonesian, Japanese, Arabic, Chinese, Hindi)
  • ABC Australia (English)
  • RNZ International (English, French, Samoan, Tongan, Niuean, Cook Islands Maori, Solomon Islands Pidgin[14])
  • i24NEWS (English, French, Arabic)
  • Sun TV (Tamil)
  • NHK World-Japan (English, Japanese and 16 other languages)
  • CGTN (English, French, Spanish, Russian, Arabic)
  • Arirang (English, Korean)
  • WION (English)
  • The Filipino Channel (English, Filipino)
  • GMA Pinoy TV (English, Filipino)
  • Kapatid Channel (English, Filipino)
  • RAE (Spanish, German, French, English, Italian, Portuguese, Chinese, Japanese, and formerly Arabic)

Means to reach an audience

Because of this many broadcasters are discovering they can reach a wider audience through other methods (particularly the internet and satellite television) and are cutting back on (or even entirely dropping) shortwave.

An international broadcaster has several options for reaching a foreign audience:

  • If the foreign audience is near the broadcaster, high-power longwave and mediumwave stations can provide reliable coverage.
  • If the foreign audience is more than 1,000 kilometers away from the broadcaster, shortwave radio is reliable, but subject to interruption by adverse solar/geomagnetic conditions.
  • An international broadcaster may use a local mediumwave or FM radio or television relay station in the target country or countries.
  • An international broadcaster may use a local shortwave broadcaster as a relay station.
  • Neighboring states, such as Israel and Jordan, may broadcast television programs to each other's viewing public.

An international broadcaster such as the BBC, Radio France International or Germany's Deutsche Welle, may use all the above methods. Several international broadcasters, such as Swiss Radio International, have abandoned shortwave broadcasting altogether, relying on Internet transmissions only. Others, such as the BBC World Service, have abandoned shortwave transmissions to North America, relying on local relays, the Internet, and satellite transmissions

Mediumwave and longwave broadcasts

Most radio receivers in the world receive the mediumwave band (530 kHz to 1710 kHz), which at night is capable of reliable reception from 150 to 2,500 km distance from a transmitter. Mediumwave is used heavily all over the world for international broadcasting on a formal and informal basis.

In addition, many receivers used in Europe and Russia can receive the longwave broadcast band (150 to 280 kHz), which provides reliable long-distance communications over continental distances.

Shortwave broadcast

Shortwave receivers are capable of receiving shortwave transmissions (2,000 to 30,000 kHz or 2 to 30 MHz). Depending on time of day, season of year, solar weather and Earth's geomagnetic field, a signal might reach around the world.

This sort of map is used by radio engineers to determine the best frequencies to reach international audiences on shortwave bands. In this case, a transmitter is sited in the Southern Vancouver Island, using a frequency of 12095 kHz and transmitting at the 500 kW power level. The picture shows a good signal over the Southern Pacific. The signal fades out as it approaches the East Coast of Australia.

In previous decades shortwave (and sometimes high-powered mediumwave) transmission was regarded as the main (and often the only) way in which broadcasters could reach an international audience. In recent years the proliferation of technologies such as satellite broadcasting, the Internet, and rebroadcasts of programming on AM and FM within target nations has meant that this is no longer necessarily the case.

Transmitter output power has increased since 1920. Higher transmitter powers do guarantee better reception in the target area. Higher transmitter power in most cases counteracts the lesser effects of jamming.

  • 1950s : 100 kW
  • 1960s : 200 kW, early 1960s (2 x 100 kW 'twinned')
  • 1970s : 300 kW, but many 250 kW transmitters sold
  • 1980s : 500 kW sometimes transmitters were "doubled up" to produce 1000 kW output
  • 1980s-present: 600 kW single, 1200 kW from twinned transmitters.

International stations generally use special directional antennas to aim the signal toward the intended audience and increase the effective power in that direction. Use of such antennas for international broadcasting began in the mid-1930s and became prominent by the 1950s. By using antennas which focus most of their energy in one direction, a modern station may achieve the equivalent, in that direction, of tens of millions of watts of radio power.

Digital audio broadcasting

Some international broadcasters have become available via digital audio broadcasting (DAB) in Europe in the 1990s, and in a similar limited way in the Americas via in-band FM (IBOC) DAB systems in the US in the 2000s. This is a popular method to reach listeners in cars that would otherwise not be accessible during that part of the day. However, in terms of the global international broadcasting audience the DAB listener base is very small—one can assume that it is less than 2% of the listener base globally.


International broadcasting via 24 hour TV news channels has its origins in North America in the early 1980s. CNN technically was the first 24-hour international news channel as it was made available in Canada soon after launch. The BBC World Service considered setting up a global TV news channel as far back as 1975, but abandoned the idea for internal reasons.

Notwithstanding a large number of international 24-hour television news and information broadcasters, the television percentage of viewers is still fairly small when compared to global radio listener numbers.

The rural populations of Sub-Saharan Africa and South Asia (as well as East Asia) have radio listener bases that are far larger than the largest international TV broadcaster could hope for, yet they could be considered underserved since the end of the Cold War (when these regions had more radio broadcasts targeted at them).

Streaming video sites

Many international television broadcasters (as well as domestic television broadcasters) have set up accounts on streaming video sites like YouTube to allow their news and information broadcasts to be globally distributed. The viewer numbers for these sites may seem huge. Cable, TVRO and terrestrial television broadcasters probably have 100 to 1,000 times larger audiences for their international broadcasting content.

International broadcasters known to maintain their own streaming video sites (not authoritative):

RSS feeds and email

Many international broadcasters (television or radio) can reach "unreachable" audiences via email and RSS feeds. This is not at all unusual, as the first commonly agreed international broadcast was a Morse Code telegram transmitted from US President Wilson to the German Kaiser (mid-1918) via a high powered longwave transmitter on the US East Coast (this important event in international broadcasting history was described in depth in the IEEE "The History of International Broadcasting" first volume). As Morse Code is considered to be a data format, with email and RSS merely being refinements of the technology it can be said that international broadcasting has a deep relationship with modern-day datacasting.

The reach of RSS and email for international broadcasters is not really known that well, especially considering that emails get forwarded. The numbers for active RSS and email audiences are probably 5 to 20 times larger than for streaming video. It may take into the 2010s to get meaningful numbers with respect to the size of these audiences for assorted technical reasons related to the RSS and email technologies.

Email and RSS feeds can traverse telecommunications barriers that streaming video cannot, thus the larger expected audience numbers. The global economic downturn of 2008-2009 will probably increase the email and RSS audience sizes as fewer people will be able to afford high speed internet connections in North America, Western Europe and the Asia-Pacific regions.


An international broadcaster may have the technical means of reaching a foreign audience, but unless the foreign audience has a reason to listen, the effectiveness of the broadcaster is in question.

One of the most common foreign audiences consists of expatriates, who cannot listen to radio or watch television programs from home. Another common audience is radio hobbyists, who attempt to listen to as many countries as possible and obtain verification cards or letters (QSLs). These audiences send letters and in response few radio stations write them back. These kind of Listeners often take part in weekly and monthly quizzes and contests started by many radio stations. A third audience consists of journalists, government officials, and key businesspersons, who exert a disproportionate influence on a state's foreign or economic policy.

A fourth, but less publicized audience, consists of intelligence officers and agents who monitor broadcasts for both open-source intelligence clues to the broadcasting state's policies and for hidden messages to foreign agents operating in the receiving country. The BBC started its monitoring service in Caversham, Reading in 1936 (now BBC Monitoring). In the United States, the DNI Open Source Center (formerly the Central Intelligence Agency's Foreign Broadcast Information Service) provides the same service. Copies of OSC/FBIS reports can be found in many U.S. libraries that serve as government depositories. In addition, a number of hobbyists listen and report "spook" transmissions.

Without these four audiences, international broadcasters face difficulty in getting funding. In 2001, for example, the BBC World Service stopped transmitting shortwave broadcasts to North America, and other international broadcasters, such as YLE Radio Finland, stopped certain foreign-language programs.

However, international broadcasting has been successful when a country does not provide programming wanted by a wide segment of the population. In the 1960s, when there was no BBC service playing rock and roll, Radio Television Luxembourg (RTL) broadcast rock and roll, including bands such as the Beatles, into the United Kingdom. Similar programming came from an unlicensed, or "pirate" station, Radio Caroline, which broadcast from a ship in the international waters of the North Sea.

Restricting reception

In many cases, governments do not want their citizens listening to international broadcasters. In Nazi Germany, a major propaganda campaign, backed by law and prison sentences, attempted to discourage Germans from listening to such stations. The practice was made illegal in 1939.[15] In addition, the German government sold a cheap, 76-Reichsmark "People's Receiver", as well as an even cheaper 35-Reichsmark receiver,[15] that could not pick up distant signals well.[16]

The idea was copied by Stalin's Soviet Union, which had a nearly identical copy manufactured in the Tesla factory in Czechoslovakia.[16] In North Korea, all receivers are sold with fixed frequencies, tuned to local stations.

The most common method of preventing reception is jamming, or broadcasting a signal on the same frequencies as the international broadcaster. Germany jammed the BBC European service during the Second World War. Russian and Eastern European jammers were aimed against Radio Free Europe, other Western broadcasters, and against Chinese broadcasters during the nadir of Sino-Soviet relations. In 2002, the Cuban government jammed the Voice of America's Radio Martí program and the Chinese government jammed Radio Free Asia, Voice of America, Radio Taiwan International as well broadcasts made by adherents of Falun Gong.

North Korea restricts most people to a single fixed frequency mediumwave receiver; those who met political requirements and whose work absolutely required familiarity with events abroad were allowed shortwave receivers.[17] Another method of reaching people with government radio programming, but not foreign programming, is the use of radio broadcasting by direct broadcasting to loudspeakers.[18] David Jackson, director of the Voice of America, noted "The North Korean government doesn't jam us, but they try to keep people from listening through intimidation or worse. But people figure out ways to listen despite the odds. They're very resourceful."[19]

Yet another method of preventing reception involves moving a domestic station to the frequency used by the international broadcaster. During the Batista government of Cuba, and during the Castro years, Cuban medium-wave stations broadcast on the frequencies of popular South Florida stations. In October 2002, Iraq changed frequencies of two stations to block the Voice of America's Radio Sawa program.

Jamming can be defeated by using very efficient transmitting antennas, carefully choosing the transmitted frequency, changing transmitted frequency often, using single sideband, and properly aiming the receiving antenna.

For a list of international broadcasters, see List of international broadcasters.

See also

  • List of shortwave radio broadcasters
  • Shortwave
  • Shortwave bands
  • Shortwave listening
  • FTA receiver
  • Medium wave – MW broadcasts generally don't travel as far as shortwave broadcasts, but MW is still used for international broadcasting, particularly to neighboring countries
  • MW DX
  • Radio y Televisión Martí
  • Euronews



  1. ^ Wood 2000: 56
  2. ^ U.S. Government Printing Office. International Law Documents: Neutrality, Conduct and Conclusion of Hostilities. 1919, p. 55
  3. ^ a b John Bray (2002). Innovation and the Communications Revolution: From the Victorian Pioneers to Broadband Internet. IET. pp. 73–75. ISBN 9780852962183.
  4. ^ History of Radio Netherlands Archived 2009-02-28 at the Wayback Machine
  5. ^ "Daventry Calling - 2: Station G5SW Chelmsford".
  6. ^ BBC World Service. World Service timeline.
  7. ^ Wood 2000: 49
  8. ^ Wood 2000:57
  9. ^ a b Levillain 2002: 1600
  10. ^ Wood 2000: 51
  11. ^ Wood 2000: 58
  12. ^ Horwitz 2001: 287
  13. ^ BBC Handbook
  14. ^ "News in Pacific Languages". RNZ. Retrieved 2021-04-17.
  15. ^ a b Hughes and Mann 2002: 93
  16. ^ a b Graef 2005: 36
  17. ^ Martin 2006: 495
  18. ^ Goetz, Philip W. The New Encyclopædia Britannica, 1991 edition,ISBN 0-85229-400-X, p 315
  19. ^ Jackson, David. "The Future of Radio II". World Radio TV Handbook, 2007 edition. 2007, Billboard Books.ISBN 0-8230-5997-9. p 38.


  • Graef 2005
    Graef, Robert. Bicycling to Amersfoort: A World War II Memoir. 2005, iUniverse.ISBN 0-595-34621-9
  • Horwitz 2001
    Horwitz, Robert Britt. Communication and Democratic Reform in South Africa. 2001, Cambridge University PressISBN 0-521-79166-9.
  • Hughes and Mann 2002
    Hughes, Matthew, and Chris Mann. Inside Hitler's Germany: Life Under the Third Reich. 2002, Brassey's.ISBN 1-57488-503-0
  • Levillain 2002
    Levillain, Philippe. The Papacy: An Encyclopedia. Translated by John O'Malley. Routledge, 2002.ISBN 0-415-92228-3
  • Martin 2006
    Martin, Bradley K. Under the Loving Care of the Fatherly Leader: North Korea and the Kim Dynasty. 2006, Macmillan.ISBN 0-312-32221-6
  • Wood 2000
    Wood, James. History of International Broadcasting. 2000, IET.ISBN 0-85296-920-1

External links

Media files used on this page

Flag of Albania.svg
Flag of Albania
Flag of Australia (converted).svg

Flag of Australia, when congruence with this colour chart is required (i.e. when a "less bright" version is needed).

See Flag of Australia.svg for main file information.
Flag of Canada (Pantone).svg
Flag of Canada introduced in 1965, using Pantone colors. This design replaced the Canadian Red Ensign design.
Flag of Germany.svg
Author/Creator: unknown, Licence: PD
Flag of India.svg
Author/Creator: unknown, Licence:
Flag of Iran.svg
Flag of Iran. The tricolor flag was introduced in 1906, but after the Islamic Revolution of 1979 the Arabic words 'Allahu akbar' ('God is great'), written in the Kufic script of the Qur'an and repeated 22 times, were added to the red and green strips where they border the white central strip and in the middle is the emblem of Iran (which is a stylized Persian alphabet of the Arabic word Allah ("God")).
The official ISIRI standard (translation at FotW) gives two slightly different methods of construction for the flag: a compass-and-straightedge construction used for File:Flag of Iran (official).svg, and a "simplified" construction sheet with rational numbers used for this file.
Flag of Israel.svg
Flag of Israel. Shows a Magen David (“Shield of David”) between two stripes. The Shield of David is a traditional Jewish symbol. The stripes symbolize a Jewish prayer shawl (tallit).
Flag of Italy.svg
Author/Creator: unknown, Licence: PD
Flag of Japan.svg
Author/Creator: unknown, Licence: PD
Flag of Portugal.svg
Flag of Portugal, created by Columbano Bordalo Pinheiro (1857-1929), officially adopted by Portuguese government in June 30th 1911 (in use since about November 1910). Color shades matching the RGB values officially reccomended here. (PMS values should be used for direct ink or textile; CMYK for 4-color offset printing on paper; this is an image for screen display, RGB should be used.)
Flag of Spain.svg
Author/Creator: unknown, Licence: PD
Flag of Sweden.svg
Author/Creator: unknown, Licence: PD
Flag of the United Kingdom.svg
Flag of the United Kingdom, Union Jack or Union Flag in a 1:2 ratio (typical on British warships and also the rank flag of an admiral of the fleet).
Flag of the United States.svg
Author/Creator: unknown, Licence: PD
Flag of Yugoslavia (1946-1992).svg
Flag of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia (1946-1992).
The design (blazon) is defined in Article 4 of the Constitution for the Republic of Yugoslavia (1946). [1]
Icon for telecommunications
Guglielmo Marconi 1901 wireless signal.jpg
Electrical engineer/inventor Guglielmo Marconi with the spark-gap transmitter (right) and coherer receiver (left) he used in some of his first long distance radiotelegraphy transmissions during the 1890s.
I have done some extensive computations on the feasibility of an RCI SW relay station in British Columbia, this image is the result of some of my calculations.
Flag of South Africa (1928–1994).svg
Flag of South Africa, also known as the Oranje-Blanje-Blou, used from 31 May 1928 until 27 April 1994
Bundesarchiv Bild 102-17049, Joseph Goebbels spricht.jpg
(c) Bundesarchiv, Bild 102-17049 / Georg Pahl / CC-BY-SA 3.0
For documentary purposes the German Federal Archive often retained the original image captions, which may be erroneous, biased, obsolete or politically extreme. Info non-talk.svg
Reichspropagandaminister Dr. Joseph Goebbels spricht!
"Nicht die Auslandspresse, sondern wir regieren in Deutschland"